Thursday, September 17, 2015

PENGEDAR SHAKLEE KINRARA: BAGAIMANA ESP SHAKLEE DAPAT MEMBANTU PESAKIT GASTRIK?


Assalammualaikum Dan Salam Kasih Sayang..



Entry pada kali ini adalah berkenaan dgn penyakit yg sgt biasa dialami terutama di kalangan org dewasa...sekiranya anda mengalami sakit perut apabila tidak makan atau makan lambat, perkataan yg sering didengar adalah gastrik...istilah gastrik seringkali disalahgunakan apabila seseorang itu mengalami sakit perut....mari kita pelajari serba sedikit mengenai penyakit ini agar anda boleh tentukan samada sakit perut anda adalah gastrik ataupun bukan..

Gastrik dlm istilah perubatan bermaksud 'gastritis'...adakah anda pernah mendengar ttg 'peptic ulcer atau ulser peptik?? ulser peptik boleh berlaku sekiranya seseorang itu mempunyai latar belakang gastritis...mari kita bincangkan dgn lebih lanjut ttg 2 istilah penting ini....


GASTRITIS

Definasi gastritis:

Gastritis adalah keradangan pada lapisan perut...ia boleh berlaku secara tiba2 dan dlm jgka masa yg pendek (acute) ataupun secara berperingkat dan dlm jgka masa yg panjang (chronic)..


Ulser peptik pula adalah luka kecil yg berlaku pd permukaan lapisan perut, duodenum (bhg pertama dlm usus kecil) atau bhg bawah esofagus. sekiranya seseorang itu mempunyai keradangan pd lapisan perut (gastritis), tentu sahaja lebih mudah utk terjadi luka di kawasan tersebut..


Permukaan lapisan perut mempuyai sel yang berfungsi utk mengeluarkan asid dan enzim yg penting utk pencernaan makanan. ia juga mengeluarkan mukus yg berperanan sbg pelindung kepada permukaan perut tersebut. jadi...apabila keradangan pada lapisan perut berlaku, hanya sedikit asid, enzim dan mukus yg akan dirembeskan...permukaan lapisan perut akan lebih mudah terhakis kerana kekurangan mukus yg menjadi pelindung dan ini menyebabkan luka kecil berlaku...apabila luka telah berlaku, pada tahap inilah ia dipanggil ulser peptik..



Pelbagai FAKTOR dikenalpasti menjadi punca kpd penyakit ini... antara punca gastritis adalah:

  • Pengambilan alkohol yang kerap dan berlebihan 
  • Penggunaan ubat anti keradangan yg bukan steroid (non-steroidal anti-inflammatory drugs) seperti aspirin dan ibuprofen..ubat2 ini sllnya diberikan oleh doktor utk merawati sakit keradangan sendi (arthritis) dan keradangan2 lain...ubat ini boleh menyebabkan gastritis jika diambil dlm jangka masa yg agak lama.
  • Jangkitan virus, kulat atau bakteria. bakteria yg seringkali dikatikan dgn penyakit ini dan merupakan penyebab utama adalah Helicobacter pylori... bakteria ini mudah merebak di kawasan yg kurang bersih dan masuk ke dlm badan manusia melalui makanan atau air yg telah dicemari oleh bakteria ini.. 
  • Penyakit autoimmune dimana sistem immunisasi yg sepatutnya berperanan sbg ketahanan bdn terhadap penyakit tlh menyerang sel2 di permukaan dinding perut dan menyebabkan kurang penghasilan asid, enzim dan mukus oleh sel tersebut. 
  • Refluks hempedu (bile reflux) - refluks hempedu atau aliran balik hempedu ke dalam perut boleh menyebabkan keradangan pd dinding perut.
  • pernicious anaemia - satu penyakit kekurangan darah merah di mana perut tidak dpt menyerap vitamin B12
  • Punca2 lain adalah seperti berlakunya keadaan yg menyebabkan stress melampau seperti trauma, pembedahan major dan luka akibat kebakaran. 


BAGAIMANA ESP MEMBANTU?


ESP adalah sumber protein yang lengkap dengan 9 jenis asid amino perlu yang tidak dapat dibina oleh tubuh badan dan harus didapatkan daripada pemakanan kita.

Badan kita ni tak mampu hasilkan sendiri asid amino perlu tu. Padahal tubuh kita sangat-sangat memerlukan asid amino untuk regulate proses metabolisma yang penting untuk kesihatan badan. Selain tu, asid amino adalah sumber tenaga dan dapat membentuk tisu-tisu badan, organ, otot, kulit dan rambut.

Kalau badan tak cukup asid amino, badan kita akan ambil dari sumber protien yang ada dalam badan dan ini bole menyebabkan kerosakan otot dan tisu-tisu yang lain. Sebab tu pentingnya ada asid amino dalam protien kita. Kalau asid amino tak ada, tak guna jugak kita minum protien. Samalah seperti kita tak consume apa-apa.

Protein daripada pemakanan pula boleh termusnah akibat pemanasan. Apabila protein dipanaskan, Lysine, sejenis asid amino perlu yang penting kepada tubuh, akan hilang. Apa yang akan berlaku adalah perubahan di dalam rantaian asid amino dan perubahan ini akan mengurangkan kandungan nilai pemakanan yang boleh didapati pada semua asid amino perlu. Ini akan menyebabkan zat-zat tidak boleh diserap oleh tubuh.

Sebagai contoh glutamin. Glutamin penting dalam membantu mencegah penyakit radang pada sendi (artritis) kerosakan protein melalui memasak menyebabkan berlakunya pembaziran zat. Kesannya ialah seseorang itu perlu memakan makanan yang lebih banyak untuk mendapatkan asid amino yang diperlukan. Keadaan ini akan membawa kesan kepada jangka masa panjang terhadap pembentukan gejala penyakit.




ADAKAH PESAKIT GASTRIK TIDAK BOLEH SEMBUH?

Hakikatnya, pesakit yang menghidapi penyakit ini boleh sembuh disebabkan sifat semulajadi membran perut yang mampu membina semula lapisan perut dengan ubat serta rawatan yang betul.

“Apabila terlalu banyak asid dan lapisan pelindung mula terhakis, pesakit akan mula mendapat gastritis.” – Dr Sukumar Nadesan, Pakar Bedah Am dan Gastro Intestinal, KPJ Tawakkal Specialist Hospital


TESTIMONI ESP SHAKLEE UNTUK GASTRIK







Kalau anda rasa nak cuba ESP Shaklee boleh lah hubungi saya ye. Saya pun dah rasai perbezaannya. Lebih-lebih saya apabila berpuasa... :)


Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM 79 sahaja termasuk pos (seumur hidup) dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti. 

Jika anda nak beli produk SHAKLEE ataupun nak COD area PUCHONG, SERI KEMBANGAN, USJ, SUBANG JAYA, PUTRAJAYA, GIANT BANDAR KINRARA, TAMAN KINRARA, PUTRA PERDANA, PUNCAK JALIL, BUKIT JALIL, TAMAN EQUINE & SERI KEMBANGAN boleh hubungi zana (011-2129 2428) untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Zana akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia =)

Post a Comment
Copyright to Zana vitamin shop
Designed by UMIESUEstudio 2015